پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

آخرین مطالب

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین از آغاز اجرای طرح  آمایش مرحله یازدهم اتباع کشور افغانستان و عراق در دفاتر کفالت ، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در استان خبر داد  

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری  قزوین با اشاره به حضور بیش از 58 هزار تبعه خارجی مجاز و غیر مجاز ، گفت: طرح آمایش 11 اتباع خارجی و تمدید مدارک اقامتی اتباع افغانستانی و عراقی دارای کارت آمایش و هویت معتبر از 25  اردیبهشت ماه آغاز گردیده . و تا 31 خرداد ادامه دارد لذا کلیه اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش 10 اتباع عراقی دارای کارت هویت 9 بایستی به دفتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در استان ذیربط خود مراجعه کنند.

 بهمن عشایری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استان قزوین، در رابطه با ایجاد طرح جدید آمایش ویژه اتباع افغانستانی و عراقی گفت: وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به تکالیف قانونی از جمله ماده 27 کنوانسیون مربوط به وضع پناهندگان "سال 1951" و پروتکل آن که در سال 1355 به تصویب مجلس رسیده خود را موظف به  ساماندهی این اتباع می داند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قزوین ، افزود: بر اساس آئین نامه نحوه اجرای آمایش اتباع و مهاجرین خارجی شناسایی شده ایران که در سال 1380 مصوبه گردید وزارت کشور می بایست برای افراد واجد شرایط کارت‌شناسایی و اجازه موقت اقامت صادر کرده بنابراین، این اجازه موقت در حال حاضر در قالب کارت‌هایی که به عنوان کارت آمایش شناخته، صادر می‌شود.

وی در مورد علت اعتبار یک ساله کارت‌های آمایش خاطرنشان کرد: موقتی بودن اقامت این افراد دلیل اصلی زمان داشتن کارت‌های آمایش است زیرا پناهندگی دوره‌ای موقتی است لذا جمهوری اسلامی ایران اقدام به تمدید سالانه این کارت‌ها می‌کند ضمن اینکه افزایش زمان تمدید کارت‌های آمایش نیازمند تصویب مراجع ذی صلاح است از جمله کمیته دائمی پناهندگان و کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی متشکل از تمامی دستگاه‌های مسئول در حوزه اتباع خارجی که در وزارت کشور تشکیل می‌شود سیاستگذاری در این موارد را بر عهده دارد.

عشایری در رابطه با اهداف اجرای طرح آمایش اتباع افغانستانی و عراقی، افزود: آمایش اتباع خارجی در واقع به روزرسانی آمار و اطلاعات اتباع خارجی و توزیع مناسب جمعیت آنان در پهنه سرزمین ایران به هماهنگی و برنامه ریزی در عرصه‌های متفاوت و خدمات رسانی توسط دستگاه‌ها مختلف نیاز دارد.

این مقام مسئول  با بیان اینکه در استان قزوین در مجموع 4  دفتر کفالت اقامت و اشتغال وظیفه اجرای طرح آمایش 11 را به عهده دارند، اظهار داشت: پس از مراجعه سرپرست خانوار به این دفاتر و بر اساس نوبت‌دهی صورت گرفته کلیه اعضای خانوار پس از عکسبرداری از کلیه اعضاء اثر انگشت اتباع خارجی بالای 10 سال را ثبت خواهند کرد.

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین ، گفت: اتباع خارجی در زمان مراجعه به دفاتر کفالت علاوه بر مدرک اقامتی قبلی خود بایستی هزینه‌های مربوط به تمدید کارت آمایش و کارت کار خود را بر اساس مصوبه مراجع ذیربط پرداخت کنند.

عشایری در خصوص هزینه‌های طرح آمایش 11 گفت: هزینه‌های دریافتی بابت تمدید اقامت و صدور کارت بر اساس قانون بودجه و مصوبات کمیته کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی تعیین می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استان قزوین ، خاطرنشان کرد: اعتبار کارت آمایش یازدهم  تا 31 خرداد  سال 1396 است و طرح و شکل کارت جدید متفاوت از کارت آمایش 10 خواهد بود ضمن اینکه در کارت جدید شماره‌ای تحت عنوان شماره اختصاصی درج شده که کاربری آن مانند شماره ملی اتباع ایرانی است.

وی با اشاره به وضعیت پذیرش و ثبت نام دانشجویان اتباع خارجی در این طرح گفت: بر اساس شیوه‌نامه پذیرش و ثبت‌نام این طرح، اتباع غیر ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اتباع خارجی بایستی برای تحصیل در مراکز آموزش عالی گذرنامه  و روادید تحصیلی داشته باشند به همین لحاظ در صورتی که دانشجوی خارجی مذکور پذیرفته شده در دانشگاه‌ دارای مدرک اقامتی غیر از گذرنامه باشد باید نسبت به اخذ گذرنامه اخذ روادید تحصیلی از جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

عشایری افزود: در صورتی که تبعه خارجی دارای کارت اقامت باشد و کارت خود را برای تحصیل ابطال کند امکان احیای کارت مجدد وجود ندارد لیکن با عنایت به وضعیت خانوار دانشجوی فارغ التحصیل شده و سیاست‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران ویزای اقامت وی به صورت سالانه مانند کارت‌های اقامت موقت تمدید می‌شود.

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت بیمه اتباع خارجی، گفت: بر اساس بند«د» ماده 28 برنامه پنجم توسعه، کلیه اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران موظف به دارا بودن بیمه نامه برای پوشش حوادث و بیماری‌های احتمالی در مدت اقامت در ایران هستند ضمن اینکه تعیین تعرفه‌های این امر نیز بر عهده بیمه مرکزی ایران است متاسفانه این بند تاکنون اجرایی نشده و تنها از سال گذشته بیمه حوادث اتباع خارجی دارای کارت کار برای دارندگان گذرنامه خانواری انجام شده است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین بیان کرد: در سال‌های گذشته وزارت کشور با همکاری کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تلاش کرده از طریق بیمه‌های خصوصی و بیمه سلامت نسبت به تأمین بخشی از هزینه‌های درمانی پناهندگان بویژه بیماران خاص و صعب العلاج و اقشار آسیب‌پذیر اقدام کنند که این همکاری‌ها در سال گذشته منجر به امضای تفاهم نامه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور شد که در نتیجه امکان بهره‌مندی اتباع خارجی پناهنده از خدمات بیمه سلامت فراهم شدکه در استان قزوین نزدیک به 4500 تبعه کشور افغانستان تحت پوش بیمه سلامت قرار گرفتند .

عشایری همچنین در رابطه با آمار حضور اتباع افغانستانی در قزوین  گفت: در استان قزوین دو بخش مرکزی و کوهین از توابع شهرستان قزوین که برای حضور پناهندگان مجاز می باشد که در مجموع از 58000 نفر اتباع خارجی 17000 نفر از آنان پناهنده دارای کارت آمایش و 8400 نفر دارای گذرنامه و مابقی غیر مجاز می باشند  ضمن اینکه حدود  4 هزار دانش‌آموز و بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در مراکز دانشگاهی و  آموزش عالی استان قزوین  تحصیل می‌کنند.

 

  • اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی