پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

آخرین مطالب


نشست هم اندیشی فرهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین با سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که در محل سازمان فرهنگی- ورزشی شهردرای قزوین برگزار شد سعید وزیری نژاد، مدیرعامل این سازمان، ضمن خوش آمدگویی، برگزاری چنین نشست‌هایی را  با هدف تعامل و تبادل نظر از چگونگی حضور اتباع و مهاجین خارجی در شهر قزوین دانست که به تبع آن، لزوماً بایست  سیاست های مختلف کاری مرتبط با امورات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در غالب آن و با آگاهی از چند و چون این موضوع صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی های کاری را بر اساس تغییرات، انجام داد، خواستار ایجاد کارگروهی مبنی بر شناسایی تأثیرات فرهنگی اتباع بیگانه بر محله های قزوین و به ویژه نواحی منفصل شهری شد و گفت: باید فعالیت های این کارگروه، با توجه به نیاز، مدنظر برنامه‌ریزی های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی قرار گیرد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری قزوین یکی از بزرگترین مراکز ارائه خدمات فرهنگی در استان است، به اهمیت شناسایی مناطقی که اتباع بیگانه در آنجا حضور داشته و اصولاً تأثیرات خاص فرهنگی نیز خواهند داشت  اشاره کرده و گفت: سازمان فرهنگی- ورزشی، آمادگی کامل خود برای ارائه بسته های فرهنگی و ورزشی برای اتباع در سطح شهر و نواحی منفصل شهری را اعلام می کند؛ اگرچه اینکه هم اکنون خانه های فرهنگ ایجاد شده در سطح محلات، متناسب با نیاز نواحی، ساخته می شود و در اختیار همشهریان قرار می گیرد.

در ادامه این نشست، سوالاتی از جانب مدیر عامل و کارکنان سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری مبنی بر اثرات حضور اتباع و مهاجرین بیگانه از مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مطرح شد. عشایری ضمنمثبت ارزیابی کردن چنین نشستهایی با تأکید بر ضرورت استمرار و تداوم برگزاری این نشست با هدف تأمل و تبادل نظر حضور اتباع و مهاجرین  خارجی را هم تحدید و هم فرصت دانستند افزود برگزاری این نشست ها برای بهره مندی از این فرصت و کاهش مضار و آسیب های اتباع و مهاجرین خارجی بالاخص اتباع غیر مجاز لازم و ضروری است

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری با اشاره به اهمیت افکار سازی و آگاهی بخشی به مردم جامعه میزبان در خصوص مضرات به کار گیری اتباع و مهاجرین خارجی و آثار و تبعات نامیمون آنان یقیناً در کاهش این اثرات سوء ؛ موثر بوده و مشارکت های مردم در این راستا مفید بر فایده خواهد بود.

عشایری با اشاره به موقعیت خاص جغرافیای استان و جاذبه های لازم برای اتباع خارجی افزود استان قزوین نیز به تیع کشور در راستای کنوانسیون های بیت المللی با پذیرش و حمایت از پناهندگان آنان را در طول سالهای طولانی در کنار خود با مهربانی پذیرفته اند و اظهار داشت به طور متوسط روزانه نزدیک به دو هزار اتباع خارجیِ غیرمجاز افغانی وارد کشور می شوند؛ با توجه به موقعیت استان قزوین که جداکننده منطقه ممنوعه از منطقه مجاز در شمال ، شمال غرب و غرب کشور است، ورود افاغنة غیر مجاز به استان قزوین نیز رو به افزایش است.

وی با اشاره به آستانه ظرفیت پذیری قزوین در این خصوص گفت: در حال حاضر برآوردهایی بر حضور حدود 58  هزار تبعه مجاز و غیرمجاز اظهار داشت که با تدابیر صورت پذیرفته در خصوص اخراج اتباع غیر مجاز، در این حوزه پیشرفت 100 درصدی در مقایسه با سال گذشته صورت گرفته و تا کنون با اخراج نزدیک به 7هزار نفر تبعه خارجی در سال جاری توسط مراجع ذیربط و نیروی انتظامی استان در شهرستان های مختلف، از رشد جمعیتی افراد غیر مجاز در استان قزوین جلوگیری به عمل آماده است.

عشایری خاطر نشان کرد  استانداری قزوین و مراجع متولی امر اتباع و مهاجرین خارجی با هماهنگی و همدلی بیش از پیش و با تدبیر مثال زدنی و با هدف کاهش آسیب های اتباع و مهارجین خارجه بالاخص غیر مجازین برنامه های را اجرا و در حال پیگیری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه اتباع و مهاجرین خارجی در کنوانسیون های بین المللی بیان داشت دولت جمهوری اسلامی ایران با سخاوت مندی تمام زمینه مساعد حضور اتباع خارجی را در کشور فراهم نموده لذا انتظار می رود اتباع خارجی نیز با پایبندی به چهارچوب ها و قواعد حاکم ، به این مهم نگاه ویژه تری داشته باشند

وی اهتمام مسئولین فرهنگی استان در این خصوص  را خواستار شد و برگزاری چنین نشست هایی را بسیار مثمر ثمر دانست و با اشاره به اینکه برای فرهنگسازی حضور اتباع بیگانه و بعضاً تبعات حضور آنان، باید در جهت افکار سازی و آگاهی بخشی شهروندان گام برداشت.

وی با اشاره به آسیب ها و پیامدهای ناگوار ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی بر ضرورت اطلاع رسانی و تبیین قوانین در این راستا متأسفانه در بسیاری از موارد ، هموطنان ایرانی نا آگاهانه اقدام به ازدواج با اتباع افغانستان یا سایر کشورها می نمایند که در در آینده ای نه چندان دور با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری افزود: متأسفانه ازدواج های مصلحتی و مکانیکی اتباع مجاز و غیر مجاز با دختران ایرانی، باعث بروز بسیاری از مشکلات به ویژه برای فرزندان حاصل از این نوع  ازدواج ها شده است. زیرا آمار نشان می دهد بیش از 50 درصد این ازدواج ها در آینده، با ترک و فرار اتباع خارجی مواجه بوده در کنار آن، بی هویتی فرزندان حاصل از ازدواج که سر منشأ بروز بزهکاری در جامعه است از دیگر اثرات نامطبوع این نوع ازدواج ها می باشد.

وی با اشاره به این موضوع که علت اصلی بروز این معضلات، عدم آگاهی خانواده ها و دختران ایرانی از تبعات این امر  است خواستار ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در بین مردم قزوین از طریق مسئولین فرهنگی استان شد.

عشایری در خصوص خدمات ارائه شده به اتباع خارجی و به ویژه اتباع کشور افغانستان در استان قزوین گفت: با حمایت مسئولین و پیگیری های صورت  گرفته در سال جاری، اعتبارات مالی مناسبی از  سوی وزارت کشور و  کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جذب شده و پروژه هایی نیز در حال اجرا می باشد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری در پایان این نشست، ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین امور فرهنگی استان و به ویژه سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری قزوین خواستار استمرار چنین نشست هایی  شد. 

 

  • اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی