پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

هدف از ایجاد این پایگاه، اطلاع رسانی و ارائه خدمات و عملکرد اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین می باشد

آخرین مطالب

 

 

جلسه بررسی بیمه سلامت اتباع خارجی و مهاجرین استان قزوین  برگزار شد

این جلسه با حضور عشایری، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استان قزوین، دکتر مهرام، ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، دکتر کشاورز، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، رحمانی، معاون بیمه سلامت استان و کارشناسان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهدگان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، عشایری ضمن خوش آمد گویی و تقدیر و تشکر از حضور مسئولین، به ارائه بیان آمارهای موجود اتباع خارجی در استان قزوین و روند رو به رشد حضور آنان در استان اشاره و افزود  با توجه  به اینکه استان قزوین نقطه تفکیک منطقه ممنوعه از غیر  ممنوعه کشور در شمال و شمال غرب بوده و بلحاظ پتانسیل ها و شرایط خاص جذب برای اتباع خارجی می باشد و همین مهم موجبات حضور بخش قابل توجهی از اتباع کشورهای خارجی را  در استان رقم زده است .

وی تصریح کرد: برابر آمارهای اعلامی حدود 12 تا 15 درصد جمعیت کشور افغانستان در ایران به سر می برند و به شغل‌های شرافتمندانه مشغول و از جرم و جنایت مبری هستند. در این میان تعداد معدودی تبعه افغان نیز هستند که مرتکب جرائمی می‌شوند و محاکم قضایی با این مجرمین همچون مجرمین ایرانی قاطعانه برخورد می کند.

عشایری افزود: وجود اتباع خارجی  غیر مجاز که بلحاظ فقدان  هویت آسیب های جدی و بس نگران کننده برای جامعه و کشور دارند و نیک میدانیم جرائم صورت پذیرفته غالباً توسط افرادی که دارای هیچ گونه هویتی نبوده و قابل شناسه نیستند قاعدتاً با پیگیری های سختی روبه رو می شود. البته در این خصوص تدابیری توسط مراجع ذیربط در استان اندیشیده شده است ؛ اما آنچه مهم جلوه می نماید آن است که ساماندهی اتباع غیر مجاز امری ضروری است.

وی تصریح کرد امروز بیش از سه و نیم  میلیون مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند که تنها حدود یک و نیم میلیون نفر آنان قانونی هستند. همچنین مطابق آمار غیر رسمی، بیش از  56000 اتباع افغانی در استان قزوین سکونت دارند که تنها 16800 هزار نفر، دارای کارت آمایش و 8350 نفر دارای گذرنامه در استان هستند و شاید بیش از  30 هزار تبعه غیر مجاز در استان حضور دارند. با پیگیری های مجدانه تا 8 ماه اول سال جاری، حدود 7000 نفر از اتباع غیرمجاز دستگیر و از کشور اخراج شده اند که نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی داشته است.

عشایری تعداد جمعیت خارجی در استان قزوین را نسبت به سطح مساحت استان قبال توجه دانست و بر ضرورت توجه به زیر ساخت های مربتط با این مهم پرداخت.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین افزود: مهاجرین و اتباع خارجی دارای  هزینه های فراوان پیدا و پنهان می باشند که کمک های سازمان‌های بین‌المللی به ایران شاید کمتر از یک دلار باشد، این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران روزانه حداقل مبلغی بالغ بر چهار دلار را برای هر تبعه خارجی پناهنده هزینه می گردد و آنان مداوماً از زیر ساخت ها و منابع این کشور بهره مند می گردند و این ناشی از رویکرد انسان دوستانه و نوعدوستی نظام، مردم و دولت ایران است.

 

وی با اشاره به طرح بیمه سلامت اتباع خارجی پناهنده دارای کارت معتر اقامت بر توافقات حاصله بین دولت و  وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اشاره کرد و بیان داشت خدمات بیمه ای، صرفاً به مهاجرین دارای کارت شناسایی صورت می پذیرد.

این مقام مسئول گفت با توجه به اطلاعیه صادرشده در این زمینه،. ثبت‌نام انفرادی است و هریک از اعضای خانواده باید تک‌تک ثبت‌نام کنند. (سرپرست می‌تواند برای کلیه اعضای خانواده ثبت‌نام کند).همچنین اتباع خارجی چنانچه از بیماری‌های خاص هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه و ‌ام‌اس رنج می‌برند دفترچه‌ای به آنان اعطاء می گردد و فقط هزینه مربوط به چاپ دفترچه (١٠هزار ریال)  از آنان اخذ می گردد  و از پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به درمان بیماری خاص خود معاف هستند.

وی با اشاره به اینکه اتباع خارجی که  قبلا  از بیمه های درمانی برخوردار می باشند می‌توانید با واریز مبلغ ٢٤٣،٠٠٠ ریال برای حق بیمه مدت شش‌ماهه و ١٠،٠٠٠ ریال برای چاپ کارت بیمه پرداخت و کارت بیمه خود را از نزدیک‌ترین دفتر بیمه سلامت دریافت نمایند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری در خصوص سایر پناهندگان نیز گفت : هریک از اتباع مجاز ساکن در استان که جزء دو گروه بالا نیستند می توانند با واریز مبلغ ٩٧٢،٠٠٠ ریال برای حق بیمه شش‌ماهه و ١٠،٠٠٠ ریال مربوط به کارت بیمه را پرداخت می‌کنند و کارت بیمه خود را دریافت کنند

 

در ادامه جلسه، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امو ر پناهندگان ضمن تقدیر و تشکر از خدمات ارائه شده توسط اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین، با اشاره به اینکه دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تنها دفتر مرکزی کشور در حمایت از مهاجرین خارجی است گفت: این سازمان دارای بخش های مختلفی است؛ بخش عملیاتی این سازمان 14 استان را تحت حمایت خود قرار داده و از این تعداد، 7 استان از نظر جذب پناهنده در سطح مناطق مجاز، در وضعیت بحرانی  قرار دارند که استان قزوین نیز جزو استان های بحرانی است.

این مقام مسئول اظهار داشت: تحت حمایت قرار دادن بیمه ای اتباع و مهاجرین خارجی  در کشور کار بسیار بزرگی است که در حال اجرا می باشد و ایران اولین کشور است که طرح بیمه درمانی را در حمایت از پناهندگان اجرا می کند.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: دوره اول طرح بیمه سلامت، ۶ ماهه بوده و اتباعی که از این طرح برخودار می شوند، همه هزینه های درمانی خود از ابتدای مهرماه سالجاری  تا ابتدای فروردین ماه سال آینده را همانند هموطنان ایرانی توسط بیمه حمایت کننده، دریافت می نمایند.

وی ضمن تقدیر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات به مهاجرین گفت: مشارکت کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مقابل خدمات دولت، ناچیز است و مجموعه دولت در خصوص مسائل روزمره زندگی اتباع در ایران با حمایت از این قشر، رضایت مراجع بین المللی را کسب نموده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه با آغاز بیمه اتباع خارجی، حمایت گسترده ای توسط دولت از اتباع اجرا می شود اظهار داشت: این پیام باید به اتباع مجاز ساکن در استان برسد تا با ثبت نام در این طرح که زمان آن محدود است از خدمات قابل توجه جمهوری اسلامی ایران مطلع شوند.

رحمانی، معاون بیمه سلامت استان نیز در خصوص طرح بیمه سلامت گفت: ثبت نام اتباع در بیمه سلامت، توسط دفاتر پیشخوان دولت در مناطق مختلف شهر قزوین آغاز شده است و اتباع بیگانه می توانند با مراجعه به این دفاتر، از شرایط ثبت نام مطلع شوند و با ارائه مدارک، دفترچه بیمه خود را دریافت کنند.

معاون بیمه سلامت استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه ثبت نام در طرح بیمه سلامت، دارای رده بندی خاصی برای اتباع است، از مدیر کل اتباع و امور مهاجرین خارجی در خواست می شود اطلاعات اتباع در رده‌بندی، در اختیار بیمه سلامت استان قزوین قرار گیرد تا بتوان به صدور دفترچه ها برای اتباع سرعت بیشتری بخشید.

در ادامه این جلسه دکتر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ضمن تقدیر و تشکر از انعقاد جلسه اظهار داشت: خدمات صورت پذیرفته به اتباع و پناهندگان، کار خدا پسندانه ای است که در قرآن مجید و احادیث  نیز به آن اشاره شده است.

وی همچنین از خدمات ارائه شده توسط اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در اخذ دستگاه دیالیز و آمبولانس تقدیر و تشکر کرد.

دکتر مهرام با اشاره به اینکه هم اکنون آمار دقیقی از تعداد اتباع در استان موجود نیست؛ اما آمار تقریبی خانه‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، وجود حدود 58000 اتباع در استان را مطرح می کند و رسالت انسانی  ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنان در استان است که متأسفانه با توجه اینکه اتباع  غیر مجاز به منظور عدم شناسایی، خدمات بهداشتی اولیه دریافت نمی کنند و به مراکز بهداشت مراجعه ای ندارند، وضعیت بهداشتی نامناسب این گروه از اتباع و مراجعه اورژانسی آنان به مراکز بهداشتی و درمانی، هزینه های زیادی برای این دستگاه بهداشتی ایجاد می کند که نمونه ای از آن را بارداری های نامناسب این اتباع می توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به تراز منفی بودجه بیمارستان ها به منظور ارائه خدمات به اتباع و پناهندگان گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد هزینه های بیمارستانی توسط اتباع پرداخت نمی شود، این در حالی است که همه تخفیفات توسط خیرین و دانشگاه علوم پزشکی استان در حال انجام است.

مهرام با تأکید بر اینکه  90 درصد بیماری های جدید در استان توسط اتباع افغانی وارد استان می شود اظهار داشت: گام های موثری در خصوص ساماندهی اتباع صورت پذیرفته است؛ اما از مسئولین امر خواهشمندیم در خصوص شناسایی اتباع غیر مجاز و ارائه خدمات بیمه ای به آنان نیز چاره ای اندیشیده شود. زیرا با ارائه طرح بیمه سلامت اتباع، کمتر از 50 درصد آنان خدمات دریافت خواهند کرد و این مشکل همچنان در شبکه های بهداشتی وجود خواد داشت.

در پایان جلسه، عشایری ضمن تشکر از بیانات حاضرین با ارائه اطلاعات مربوط به رده بندی افاغنه به بیمه سلامت استان، خواستار اطلاع رسانی توسط بیمه سلامت به اتباع در خصوص حمایت بیمه سلامت از آنان شد.

 

  • اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی